Actueel: Medgemak vernieuwd
15-08-2024Medgemak update 16-7-2024
De nieuwste versie van Medgemak kunt u nu downloaden. Via MijnGezondheid.net heeft u iets meer mogelijkheden. Hier vindt u de verschillen.
Het gebruik van portal en app heeft voordelen voor u en voor ons. U leest hier meer over in de toelichting hieronder.
Maakt u nog geen gebruik van de online mogelijkheden? Hieronder leest u meer over de verschillende opties en hoe u hier gebruik van kunt gaan maken. Ruim 2.100 patiënten van de praktijk kunnen er inmiddels gebruik van maken.
Toelichting
De voordelen MGn en MedGemak voor u en voor ons
- U kunt uw vragen 24 uur per dag 7 dagen per week stellen.
- De antwoorden kunt u in uw eigen omgeving altijd rustig teruglezen.
- Wij krijgen minder telefoontjes binnen. Als het echt nodig is, dan zijn wij goed bereikbaar.
Afspraak
U kunt via Medgemak en MijnGezondheid.net zelf een afspraak maken bij de dokter, praktijkondersteuner of bij de assistente.
- Twee maanden van tevoren kunt u een afspraken maken
- Niet alle tijden worden meteen vrijgegeven: op de dag zelf moet er ook ruimte zijn voor spoed!
- ‘s Avonds na zes uur komen resterende plaatsen voor de volgende dag vrij
Voor afspraken bij de assistente kunt u online kiezen uit een aantal mogelijkheden. Staat uw keuze er niet bij? Dan kunt u het beste bellen of eerst online een vraag te stellen over uw behandeling.
Moet ik naar de dokter?
In de app MedGemak komt de keuze voorbij ‘Afspraak maken’ of ‘Moet Ik Naar De Dokter?’
Door het raadplegen van die app kunnen veel vragen beantwoord worden. Ook als u ‘s avonds, ‘s nachts of in het weekend een dokter nodig heeft, vraagt Dokterswacht Friesland om eerst deze app te volgen.
Veel betrouwbare informatie vindt u verder op Thuisarts.nl. Deze website is ontwikkeld door het Nederlands Huisartsen Genootschap. Huisartsen werken volgens de richtlijnen van het NHG. Thuisarts.nl is gebaseerd op dezelfde richtlijnen. De huisartsen, praktijkondersteuners en assistentes zullen u ook vaak wijzen op informatie op deze website. MINDD en Thuisarts is betrouwbare informatie.
Vragen
Uw vragen komen in de elektronische brievenbus van de praktijk terecht op de meest veilige manier, veiliger dan via email. U stelt de vraag via ‘Huisartsenpraktijk De Waard’ – ‘Algemene vraag’. U kunt zo nodig in de onderwerpregel aangeven voor wie de vraag bestemd is. U kunt drie bijlagen meesturen per bericht.
De vragen worden in ieder geval binnen twee dagen beantwoord. Ze zijn niet bedoeld voor spoed. De huisarts beantwoordt de vragen op vaste tijdstippen op werkdagen.
De assistente kan aan de telefoon u vragen om via MGn of MedGemak een foto of document te sturen of uw klachten aan te geven in uw eigen woorden. Zij spreekt dan met u af hoe en wanneer u reactie krijgt. Zij kan ook afspreken wanneer u telefonisch uw vraag telefonisch stelt, dat u de uitslag of antwoord krijgt via MGn of Medgemak.
U krijgt een melding dat er een bericht voor u klaarstaat. Zo weet u het snelst dat er een antwoord voor u klaar staat. U kunt dan zelf het antwoord bekijken en hoeft niet te bellen. Lukt het niet om dit te raadplegen, dan kunt u na half vier met de assistente bellen.
Aanmelden
Voor onze praktijk is de app MedGemak beschikbaar.
Hiermee kunt u eenvoudig en veilig afspraken maken, medicijnen bestellen en berichten naar de praktijk sturen.
U kunt met een pincode van vijf cijfers inloggen.
Daarvoor is wel registratie bij MijnGezondheid.net nodig met DigiD. De assistente kan u ook een code geven.
Door éénmalig een code voor MedGemak aan te vragen in MGn kunt u daarna gebruik maken van de app.
Een demonstratiefilmpje legt uit, wat u met MijnGezondheid.net kunt.
Het is een veilige manier om gegevens uit te wisselen met de huisarts.
U kunt afspraken maken, uitslagen inzien en vragen stellen.
U kunt ook recepten herhalen.
Voor inloggen op MijnGezondheid.net is DigiD met sms nodig om uw gegevens via een veilige verbinding in te zien en te versturen.
U kunt u hier aanmelden.
Komt u er niet uit met de aanvraag van MGn? U kunt online via deze link antwoorden vinden op een aantal vragen.
Er staan ook instructievideo’s op deze website.
U kunt ook bellen met de praktijkmanager op 0511-452203 om een oplossing te vinden.
PGO
Per 1 juli 2020 is de Persoonlijke Gezondheids Omgeving een feit. De overheid stimuleert mogelijkheden voor digitale inzage van uw gezondheidsgegevens. U kunt zelf kiezen voor een PGO. In Friesland zijn de huisartsen aangesloten bij de OPEN Coalitie.Ook op MedMij vindt u meer informatie.
Portal
Wij bieden als zorgverlener digitale inzage aan. Dit doen wij via de portal www.MijnGezondheid.net en de app MedGemak. Naast het inzien van het dossier is het mogelijk om o.a. elektronisch afspraken te maken, vragen te stellen en medicijnen te herhalen. Daarmee voldoen wij aan de regelgeving op dit gebied.
Links
Overige links-
Via bovenstaand logo kunt u zich aanmelden voor MijnGezondheid.net.
- Wij werken nauw samen met andere professionals in de eerste lijn in Kollum.
- Onze praktijk draagt het kwaliteitskeurmerk van NPA. Wij zijn een NHG-geaccrediteerde praktijk.
- Hier vindt u betrouwbare informatie waarnaar de huisarts u ook regelmatig zal verwijzen.
- Voordat u de huisarts of de dokterswacht raadpleegt, kunt u hier terecht om de ernst van uw klachten in te schatten.